KAKS PAARI OSTES ON TARNE TASUTA!

Arvuti vaatamise sündroom ja 4 soovitust riski vähendamiseks

Kuidas aidata lastel vältida computer vision syndrome ehk arvuti vaatamise sündroomi

Kui tihti kasutavad väikesed lapsed tänapäeval arvuteid ja muid digitaalseid seadmeid? 

Arvutid ja nägemus numbrites

USA riikliku haridusstatistika keskuse andmetel on 94% Ameerika lastest vanuses 3–18 kodus arvuti.

Lisaks näitavad Common Sense Media uuringud järgmist:

  • 98% USA leibkondadest, kus on alla 8-aastaseid lapsi, omab mõnda mobiilseadet (nutitelefon, tahvelarvuti jne)- sama palju on kodusid, kus on televiisor.
  • Alla 8-aastased lapsed veedavad nüüd keskmiselt rohkem kui kaks tundi päevas digitaalsete ekraanide ees. Vanemate laste seas erineb ekraaniaeg 8-10-aastaste vanuserühmas 6 tunnini päevas ning 11-14-aastaste vanuserühmas 9 tunnini päevas.

Arvutite ja muude digitaalsete seadmete kiire kasutamise kasv on toimunud alles viimase kümne aasta jooksul, pole piisavalt andmeid liigse ekraaniaja kahjulike mõjude kohta laste silmadele- seda nii lühiajalises perspektiivis kui hilisemas elus. Sellegipoolest on see teinud mõned silmaarstid murelikuks. 

Ekraaniaja riskid

arvuti vaatamise sündroom

Paljude spetsialistide esmane mure on see, et märkimisväärne arvuti kasutamine võib tõsta müoopia  (lühinägelikkuse) tekkimise ohtu.

Uuringud näivad seda arvamust kinnitavat. USA riikliku silmainstituudi poolt läbiviidud mahukas uuring näitas, et lühinägelikkuse levimus ameeriklaste seas on viimase 30 aasta jooksul kasvanud 25 protsendilt 41,6 protsendile elanikkonnast- kasv enam kui 66 protsenti. Lühinägelikkuse märkimisväärse kasvu ajaline raamistik on paralleelne ülemaailmse arvutite kasutamise tõusuga. Suurim oht lühinägelikkuse arenguks on lapsepõlves.

Teine mure on see, et üha rohkem silmaarste näeb oma kontorites lapsi, kellel on arvuti vaatamise sündroomi (Computer Vision Syndrome) sümptomid. Seisundit iseloomustavad kurnatud silmad, peavalud ning väsimusega seotud ebamugavus ja halb rüht.

Tundub, et kõrge energiaga sinine valgus, mida eraldavad arvutite ja muude digitaalsete seadmete ekraanid, süvendab arvuti vaatamise sündroomi sümptomeid. Lisaks näitavad uuringud, et sinine valgus võib aja jooksul põhjustada võrkkesta oksüdatiivset stressi. Mõned teadlased usuvad, et taoline võrkkesta stress võib hilisemas elus suurendada vanusega seotud kollatähni degeneratsiooni riski.

Arvutikasutusest tuleneva sinise valguse pikaajalise mõju määramiseks tuleb läbi viia rohkem uuringuid. Paljud silmaarstid kutsuvad inimesi ettevaatlikkusele, sest kui tänapäeva lastest saavad homsed eakad, on nad digiseadmete kaudu sinise valgusega kokku puutunud palju rohkem kui varasemad põlvkonnad.

Mida teha?

Arvuti vaatamise sündroomi sümptomid – peavalud, kurnatud silmad, probleemid rühiga jne – on head põhjused lapse nägemiskontrolli broneerimiseks. Nende probleemidega tuleb tegeleda varakult, et leevendada tarbetut ebamugavust ning vähendada nägemise ja silmadega seotud haiguste riski hilisemas elus.

Lisaks nägemiskontrolli broneerimisele oleme kirja pannud veel mõned kasulikud näpunäited. Julgustage oma last neid järgima, et vähendada arvuti vaatamise sündroomi riski ning kaitsta silmade tervist ja nägemist:

  1. Tehke sagedasi “silmade puhkamise pause”Väga kasulikku tehnikat arvuti või muude digiseadmete kasutamiseks nimetatakse “20-20 reegliks”- lõpetage iga 20 minuti tagant ekraani vaatamine vähemalt 20 sekundiks ning vaadake midagi, mis asub vähemalt 6 meetri kaugusel. See lõdvestab teie silmalihaseid ning aitab vältida väsimust, mis põhjustab silmade kurnatust ja peavalu.
  2. Venitage 20-20 reegliga seotud lühikesed pausid on teie lapse jaoks suurepärane aeg töölaua tagant püsti tõusmiseks (või seadme käest panemiseks) ja venitusharjutuste tegemiseks. Hea idee on ka ühe või kahe joogapoosi sooritamine (neid asju ei tohiks teha muidugimõista keset koolitundi). Selle eesmärk on leevendada lihaspingeid, mis tekitavad silmades, peas, kaelas ja ülejäänud kehas ebamugavust. Samuti aitab venitamine parandada verevarustust, mis omakorda muudab meid erksamaks.
  3. Minge õue – Mitte tunni ajal, kuid pikem õues viibimine paneb lapse liikuma ja leevendab arvuti vaatamise sündroomiga seotud pingeid. Leidub uuringuid, mis näitavad, et rohkem aega värskes õhus võib vähendada lühinägelikkuse riski!
  4. Kanna sinise valguse prille – sinise valguse prillid vähendavad silma kahjustamist ja leevendavad arvuti vaatamise sündroomi.

Juhul, kui teie laps juba kannab prille, küsige spetsialistilt informatsiooni fotokroomsete läätesede ja peegeldusvastaste katte kohta. Taolised tooted võivad suurendada silmade mugavustunnet ning vähendada teie lapse kokkupuudet sinise valgusega nii siseruumides kui õues. 

Jäta kommentaar

Teie e-posti aadressi ei avaldata.